7 sposobów na letnie orzeźwienie

22.06.2016, 14:42

Wiele osób mówi, że w upalny dzień trudno im się skoncentrować oraz działać w pełni sił i możliwości. Za taki stan odpowiedzialny może być niedobór płynów w organizmie. Doradzamy, po jakie napoje sięgać w upalne dni. 

Close-up on lemon drink with ice

1. Spożywaj 3-4 litry płynów dziennie

Bardzo często to nie wysoka temperatura, a zachwiany stan równowagi naszego organizmu jest odpowiedzialny za naszą apatię. By jej zapobiec, konieczne jest przyjmowanie 3-4 litrów płynów (to dużo, ale pamiętajmy, że woda zawarta jest także w żywności) w ciągu upalnego dnia. Bardzo istotne jest również, co pijemy.

2. Sięgaj po wodę mineralną

Najbardziej odpowiednia jest woda mineralna, która uzupełni niedobory w naszym organizmie. Brak odpowiednich składników mineralnych (zwłaszcza sodu, magnezu, wapnia i potasu) i innych ważnych dla naszego ciała składników osłabia układ krwionośny, co może doprowadzić do podniesienia ciśnienia krwi, ale również zwiększyć ryzyko udaru czy zawału. O zwiększonej ilości płynów latem powinni pamiętać zwłaszcza seniorzy, chorzy na nadciśnienie tętnicze i kobiety w ciąży. Częściej po napoje powinni również sięgać sportowcy, osoby pracujące fizycznie (zwłaszcza na świeżym powietrzu) i dzieci.

3. Pamiętaj o warzywach i owocach

Wracając do składników mineralnych, znakomitym źródłem potasu jest świeży sok pomidorowy. Już szklanka tego napoju uzupełni braki tego pierwiastka w naszym organizmie.

Najlepiej pić go schłodzony, ale i ten świeżo przygotowany będzie odpowiedni. Doskonale sprawdzą się również ogórki (szczególnie w formie chłodnika). Z owoców zaś idealnie na upalne dni nadają się melony, morele, gruszki, truskawki, brzoskwinie czy czereśnie. W ich wnętrzu bowiem kryje się sporo drogocennego potasu. Soczyste smakołyki są więc nie tylko zdrowe, ale również z powodzeniem gaszą pragnienie.

4. Poczuj miętę!

W upalne dni dobrze jest mieć pod ręką świeżą miętę. Jej listki dodane do wody orzeźwią i podniosą walory smakowe napoju – zioło to ma właściwości ochładzające. Jest powszechnie stosowane na terenach znanych z bardzo wysokich temperatur (np. w krajach arabskich). Smak wody można również uatrakcyjnić plasterkiem cytryny lub limonki. Przeczytaj więcej na temat mięty.

5. Pij zielone

Zielone koktajle to nie tylko orzeźwienie, ale też potężna dawka witamin (zawierają w sobie zwłaszcza prowitaminę A, witaminy z grupy B – w tym kwas foliowy, a także witaminy C, E i K). Są nie tylko bardzo odżywcze, ale również dostarczają organizmowi potężną dawkę składników mineralnych: żelaza, magnezu, fosforu, potasu. Szklanka tego napoju to także potężny zastrzyk płynnej energii słonecznej, określanej również jako krew roślin. Cząsteczki chlorofilu, bo o nim mowa, oczyszczają narządy, regenerują je, a do tego mają zdolność niszczenia chorobotwórczych drobnoustrojów: bakterii, grzybów, a nawet komórek rakowych. Chlorofil zawarty w zielonych warzywach i owocach ma ponadto zbawienny wpływ na układ pokarmowy i wydalniczy. Ten zielony barwnik, którego najwięcej w liściach i łodygach roślin, ma działanie detoksykujące i przeciwzapalne. W zielonych koktajlach wiele jest również białka, a do tego są to napoje niezwykle lekkostrawne. Wiele w nich również błonnika, stąd z powodzeniem mogą stanowić samodzielny posiłek.

6. Kwas chlebowy czy podpiwek?

Kwas chlebowy nie tylko orzeźwia, ale ma także wiele właściwości prozdrowotnych. Polecano go na dolegliwości krążeniowe i problemy z układem trawiennym. Jego właściwości lecznicze wynikają z zawartości licznych soli mineralnych i witamin, m.in. z grupy B, także E. W najpierwotniejszej postaci kwas chlebowy był robiony z zacieru mąki pszennej, żytniej, jęczmiennej lub nawet gryczanej, z chleba lub mieszanki mąki z chlebem. Sięgając po kwas chlebowy, warto przestudiować jego skład, gdyż obok produktów naturalnych w szerokiej sprzedaży pojawiły się także napoje, które produkt naturalny jedynie udają i naszpikowane są chemicznymi dodatkami. Od kilku lat dostępne są kwasy z certyfikatem BIO. Ciekawym napojem orzeźwiającym jest także podpiwek. Historia wytwarzania tego najbardziej znanego, czyli Podpiwka Kujawskiego, sięga 1816 roku. Agnieszka Zamojska, która podjęła się przywrócenia tego napoju na rynek, mówi: – [Podpiwek] Stanowi bombę witaminową. Dzięki zawartości drożdży oraz ekstraktu zboża jest on bogaty szczególnie w witaminy z grupy B, wspomagające odporność, działając profilaktycznie w walce z chorobami nowotworowymi, zwiększając odporność na stres oraz poprawiając nastrój. Zawiera on także dużą dawkę biotyny, czyli witaminy H, dzięki czemu ma pozytywny wpływ na dobrą kondycję włosów, paznokci i skóry.

7. Kombucha, czyli…

Kombucha (zwana też kombuczą) to kolonia bakterii i specyficznej kultury drożdży. Wyglądem przypomina galaretkę uformowaną w kształt placka. Dodaje się ją do słodkiej herbaty,
w wyniku czego powstaje orzeźwiający napój z kombuchy, określany mianem eliksiru życia. Na takie uznanie zasłużył sobie już w starożytności. Dzisiaj wiemy, że napój z kombuchy faktycznie zawiera wiele cennych dla zdrowia witamin i minerałów, m.in. witaminę C, witaminy z grupy B, wapń, żelazo, magnez. Picie tego napoju poleca się osobom z nadciśnieniem tętniczym, jak również wszystkim tym, którzy chcą wzmocnić swoją odporność i oczyścić organizm z toksyn. Z piciem sfermentowanej herbaty nie można jednak przesadzać. Może ona bowiem wywołać działania niepożądane, tj. bóle głowy i nudności.

źródło: biokurier.pl

 

 

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Copyright © 2015 scan-city.pl